God Påske - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Myrthe Alphen - WaarBenJij.nu God Påske - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Myrthe Alphen - WaarBenJij.nu

God Påske

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

30 Maart 2018 | Noorwegen, Bergen

Mocht je je afvragen of ik na al die tijd radiostilte eigenlijk nog wel in Noorwegen zit. Oh ja zeker! Het was natuurlijk niet helemaal de bedoeling om eens in de anderhalve maand een keer een update te geven. Maar ach, je weet hoe die dingen gaan en met een lichtelijke RSI door het schrijven van mijn thesis kwam het er de afgelopen tijd niet zo van. Niet getreurd, want hier ben ik weer. En met Pasen voor de deur en mijn Erasmus avontuur die inmiddels over de helft is, is dit een mooie gelegenheid om terug te blikken op de afgelopen tijd in Noorwegen.

Voor vertrek raakte ik lichtelijk in paniek of ik wel genoeg waterdichte spullen mee zou nemen. Met een koffer vol regenkleding waar menig ANWB-lid jaloers op zou zijn, vertrok ik naar de meest regenachtige stad van Europa. Met gemiddeld 200 dagen neerslag in een jaar begin ik me langzamerhand af te vragen hoeveel dagen Noren in een jaar hebben. De dagen met regen zijn op twee handen te tellen en de behoefte aan zonnebrand is naarstig. Het is trouwens niet dat het hier warm is, nee natuurlijk niet. Toch worden de temperaturen waar je tenen langzaam van afsterven een stuk aangenamer met een zacht lentezonnetje op je gezicht. Na elke zonnige dag besluipt ons het gevoel dat het toch snel gedaan zal zijn met de pret, maar dit gevoel houdt al 2 maanden stand. Misschien is een carrière als meteoroloog niet helemaal voor mij weggelegd. Genoeg over het weer en door naar het verkeer.

Hoewel ik eerder natuurlijk schreef over de Bybanen, zijn er verschillende vervoersmiddelen die hier inmiddels de revue hebben gepasseerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van de auto. De dikke BMW van mijn Duitse ganggenootje Lisa rijdt ons naar de meest adembenemende plaatsen in de omgeving van Bergen. Met rijskills waar je u tegen zegt, rijdt Lisa ons langs fjorden, meren en bergen. Óp een die bergen heb ik trouwens deze week leren skiën. Ik haal het waarschijnlijk net niet tot de volgende winterspelen maar mijn skiprestaties vielen zeker niet tegen. Als mijn ambities om ooit mee te doen met een olympische spelen toch echt gaan opspelen, kan ik misschien een poging wagen met het zeilen. Met een enorme haven en een fjord om de hoek is het natuurlijk geen verrassing dat ook zeilen hier prima kan. Meer dan prima trouwens. Samen met zeven vrienden volg ik een zeilcursus hier in Bergen. Inmiddels zitten er al 2 praktijklessen op en de zeilen zijn niet weg gewaaid, alle knopen hebben we ondertussen wel onder de knie en er is nog niemand is uit de boot gevallen. Als echte Vikingen kunnen we nu de wereldzeeën overheersen. Volgende week varen we uit naar Denemarken.

Oké, dit is misschien niet helemaal waar. Wat wel waar is is dat we volgende week naar Denemarken gaan. Want ken je die grap van de Deen die ging studeren in Noorwegen? (Nou die ging niet) We gaan volgende week een weekendje naar Århus om daar iemand op te zoeken die de eerste week vol goede moed begon aan zijn Erasmus avontuur. Helaas kwam hier snel een einde aan en ging hij terug naar Denemarken. Dat biedt ons natuurlijk dan weer wel een mooie locatie voor een weekendje weg. Dit is trouwens niet het enige tripje wat gepland staat. Eind mei ga ik samen met Elena een weekend naar Oslo, of Oesloe zoals de Noren zeggen.

Noren doen wel meer 'gekke' dingen. Wist je bijvoorbeeld dat Noren bruine kaas eten. Dit is een kaas die is gekarameliseerd. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat ik er van vind. Wist je trouwens ook dat Noren massaal snus gebruiken? Dit zijn kleine zakjes tabak die je onder je lip doet, zo kan de nicotine makkelijker in je bloed worden opgenomen. Mocht je dus in Noorwegen zijn en denken dat iedereen de hele tijd kauwgum onder hun lip stopt, het is geen kauwgum. Wist je dat Noren geen kitkat eten? Zij hebben hun eigen kitkat, de kvikk lunsj. Je neemt 'm mee tijdens je hike en eet m op boven op de bergen. Of gewoon op de bank als je geen zin hebt om de berg op te klimmen om chocola te eten. Oké en de laatste. Wist je dat Noren tijdens de paasvakantie massaal detective boeken gaan lezen. De zogenaamde Påskekrims zijn razend populair. Met hun boeken onder de arm, of gewoon in hun rugzak, trekken Noren er met Pasen op uit. Ze gaan naar een cabin zonder internet om daar lekker te lezen. Dus mocht je je vervelend met Pasen, trek erop uit en vier Pasen op zijn Noors!

God Påske!
X Myrthe


  • 31 Maart 2018 - 07:16

    Lilian:

    Hoi Hoi lieve Myrthe,
    Wouw volgens mij geniet jij van ieder moment dat je in Bergen en omgeving bent. Je haalt er volgens mij alles uit wat je er maar uit kunt halen. Goed bezig. Waar ging je thesis over dat je er een lichte RSI aan over hebt gehouden? Veel succes met Paaseieren zoeken of verstoppen de Noren boeken ipv eieren. Gezellige dagen Myrthe. Liefs Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Voor mijn studie volg ik een half jaar een minor in de stad Bergen in Noorwegen. Door middel van deze blog hou ik je op de hoogte van alle avonturen tijdens mijn tijd in Noorwegen.

Actief sinds 03 Jan. 2018
Verslag gelezen: 2452
Totaal aantal bezoekers 13657

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 01 Juni 2018

Minor in Bergen

Landen bezocht: