Drie weken in Noorwegen! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Myrthe Alphen - WaarBenJij.nu Drie weken in Noorwegen! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Myrthe Alphen - WaarBenJij.nu

Drie weken in Noorwegen!

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

24 Januari 2018 | Noorwegen, Bergen

Inmiddels ben ik al drie weken in Bergen. Om meteen alle clichés in de blog te smijten: Goh, wat vliegt de tijd en wat went het wonen in Noorwegen toch snel. Afgelopen weken stonden vooral in het teken van nieuwe mensen leren kennen, de stad ontdekken en de eerste colleges aan de universiteit van Bergen.

Het blijft een gek idee dat ik een half jaar lang hier in Bergen zal blijven wonen. Vooral omdat de eerste weken aanvoelen als vakantie. Een welkomsfeestje hier en wat avontuurlijke tripjes daar. Dit alles doet niet onder aan een ideale vakantie. Zo'n vakantie waarvan je hoopt dat het nog lang niet is afgelopen en dat je voor altijd in de vakantiemodus kan blijven.
Oké, om eerlijk te zijn is dat natuurlijk onmogelijk. Ook hier in Bergen zal er gewoon hard gewerkt moeten worden aan mijn studie. Zo ben ik momenteel druk bezig met mijn thesis, die zo langzamerhand mijn neus uit komt. Maar ach, beter je thesis schrijven met uitzicht op besneeuwde bergen dan in de krochten van het Thomas van Aquinostraat van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Ook mijn colleges aan de Universiteit van Bergen begonnen. Ik volg Noors voor Dummies en een vak over de ontwikkeling van Europa na 1945. Misschien denk je nu, hûh, maar twee vakken? Ja maar twee vakken voor een heel semester. Het schoolsysteem in Noorwegen is namelijk iets anders dan dat in Nederland. Zo moet ik voor mijn geschiedenisvak bijvoorbeeld 3 boeken en nog eens 20 artikelen lezen om me voor te bereiden op een 6 uur durend tentamen. Gelukkig heb ik hier de tijd voor tot midden mei, dus dat tentamen is een zorg voor later.

Integreren in Noorwegen valt trouwens niet zo zwaar. Als lange, blond harige, Nederlandse ben je haast een undercover internationale student. Wanneer mensen me in de supermarkt aanspreken in het Noors red ik me nog redelijk met met de woorden Ja, Nej en takk, maar hopelijk zorgt de cursus Noors ervoor dat ik binnen de kortste keren mee kan praten met de gesprekken.
Wat je verder nodig hebt om te integreren in Noorwegen en dan met name Bergen is regenkleding. Want hoewel het de eerste twee weken heerlijk zonnig is geweest met af en toe wat sneeuw, is het inmiddels gedaan met de pret en heeft de sneeuw plaats moeten maken voor regen. In Bergen regent het voornamelijk in de maanden januari, februari, maart en april. Oh en in mei, juni, juli, augustus en september. Oh en natuurlijk ook in oktober, november en december. Het regent zo'n 200 dagen per jaar en Bergen heeft gemiddeld 19 zonnige dagen in een jaar. Inmiddels staat de teller op tien zonovergoten dagen, dat belooft veel goeds voor de komende maanden!

Wat maakt het weer eigenlijk nog uit als je leuke mensen om je heen hebt? Ik woon op een gang samen met 7 anderen. Iedere avond is er weer een multiculturele mix waar je U tegen zegt te vinden in onze keuken. Ik deel de keuken met een Fries, twee Duitsers, een Franse, een Japanse, een Chinees en een Mexicaan. Sinds mijn aankomst in Bergen heb ik nog maar 1 avond alleen gegeten. Elke avond verzamelt zich een groep mensen vanuit alle windstreken zich in onze keuken om weer iets lekkers op tafel te zetten. Van zalm tot pizza, van rijst tot pasta elke avond staat er weer een feestmaal op tafel. Buiten dat dit natuurlijk super gezellig is, is het ook nog eens goedkoper. Noorwegen blijft natuurlijk een duur grapje.
Naast eten heb ik ook al een hoop andere dingen gedaan. Hikes op 2 van de zeven bergen die de stad Bergen omringen. Een hike is de iets extremere versie van de zondagswandeling door het Mastbos. Ik ben gaan schaatsen, ik ben samen met 4 anderen op Roadtrip gegaan naar
Flåm en ben inmiddels naar verschillende feestjes geweest.

Het vakantie gevoel zal snel plaats maken voor een alledaags 'normaal leven'. Maar ach, wat maakt dat uit als je op een plek bent die zo ongelooflijk mooi is als Bergen! Tot snel allemaal!

Ho wacht! Nog niet weg klikken, ik heb nog een paar funfacts die ik je niet wil onthouden.
1. Jaarlijks komen er toeristen naar de toeristeninformatie met de vraag wanneer het Noorderlicht wordt aangezet en wie dit eigenlijk regelt.
2. Zalm is in Bergen goedkoper dan het meeste vlees (Dus Hanne, wanneer kom je langs)
3. Volgende week woensdag ga ik naar Tromsø. Dat ligt boven de poolcirkel, heeft 4 zonuren per dag in januari en staat bekend als de stad van het Noorderlicht.
4. Skillingsboller zijn by far te lekkerste kaneelbroodjes ter wereld.
5. Elke sportschool heeft een eigen sauna. Beat that RU sportcentrum!

X Myrthe

  • 24 Januari 2018 - 18:36

    Toos Tunders:

    Een heel mooi verslag Myrthe !
    Succes in Noorwegen !
    Christ en Toos.

  • 24 Januari 2018 - 18:45

    Hanne:

    Ik ga nu zoeken voor vliegtickets. Zalm en Myrthe, here I come!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Voor mijn studie volg ik een half jaar een minor in de stad Bergen in Noorwegen. Door middel van deze blog hou ik je op de hoogte van alle avonturen tijdens mijn tijd in Noorwegen.

Actief sinds 03 Jan. 2018
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 13660

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 01 Juni 2018

Minor in Bergen

Landen bezocht: